Wednesday 3 July 2013

47 TERBUNUH 90 CEDERA DI PAKISTAN AKIBAT LETUPAN BOM



Macam-macam hal yang berlaku di dunia sekarang...menurut berita yang dikeluarkan oleh CNN sekurang2nya 47 orang telah terkorban serta 90 yang lainnya cedera. Serangan terbaru ini dikatakan cubaan bagi menakut-nakutkan  pihak kerajaan yang baru dibentuk dengan perdana menterinya adalah Nawaz Sharif.
Dual 

dua letupan pada Ahad lepas telah melanda bandar Hazara, sebuah daerah Islam Syiah di pinggir bandar barat daya Quetta. Seorang pengebom berani mati meletupkan dirinya, membunuh sekurang-kurangnya 30 orang dan mencederakan 50 yang lain, kata polis.

Kumpulan hak asasi manusia telah mengkritik kegagalan pihak berkuasa untuk mengetatkan kawalan ke atas Lashkar-e-Jhangvi, sebuah pertubuhan Sunni yang telah mengaku menjalankan banyak keganasan terhadap Syiah.

Lashkar-e-Jhangvi mendakwa bertanggungjawab bagi pengeboman Ahad ini di Bandar Hazara, akhbar bahasa Urdu Express dilaporkan. Sekurang-kurangnya 40 kilogram bahan letupan dimasukkan ke dalam sebuah kereta dan diletopkan apabila konvoi melalui kawasan Bedhber, membunuh 17 orang dan mencederakan 42 yang lain, menurut polis dan pegawai-pegawai hospital.

No comments:

Post a Comment