Wednesday 3 July 2013

HARGA MINYAK MALAYSIA BAKAL NAIK?

Image
Adakah harga minyak MALAYSIA akan melonjak naik berikutan kesan dari pergolakan yang berlaku di MESIR? menurut laporan yang diterima dari bangkok, harga minyak dunia telah menghampiri $ 102 setong pada hari Rabu untuk kali pertama sejak Mei tahun lepas kerana krisis politik Mesir telah meningkatkan risiko gangguan kepada bekalan Timur Tengah.

Penanda aras bagi penghantaran Ogos naik $ 2,20 kepada $ 101,80 setong pada awal pagi dalam perdagangan elektronik di New York Mercantile Exchange. Kontrak itu mendapat $ 1,61, atau 1.6 peratus, untuk ditutup pada $ 99,60 pada Selasa di New York.

Presiden Mesir Mohammed Morsi berikrar untuk tidak meletakkan jawatan sebelum tarikh akhir untuk tunduk kepada tuntutan-tuntutan berjuta-juta penunjuk perasaan atau melihat tentera menggantung perlembagaan, membubarkan Parlimen dan memasang kepimpinan baru.

Pemimpin Islam menuntut bahawa angkatan tentera yang kuat menarik balik kata mereka, sambil berkata beliau menolak semua “telunjuk” – dari rumah atau di luar negara.

Peniaga juga menunggu laporan mingguan Jabatan Tenaga pada stok simpanan minyak mentah AS  pada hari Rabu dan menjangka angka ini menunjukkan peningkatan dalam permintaan. Data untuk minggu berakhir 28 Jun dijangka menunjukkan pengeluaran 3 juta tong dalam stok minyak mentah, menurut kajian penganalisis oleh Platts, bahagian maklumat tenaga McGraw-Hill Cos
Dalam tenaga lain perdagangan niaga hadapan di Nymex:
- Petrol borong meningkat 3.4 sen kepada $ 2,817 segelen.
- Minyak Pemanasan menokok 4.5 sen kepada $ 2,947 segelen.
- Gas asli turun 0.5 peratus pada $ 3,649 pada 1,000 kaki padu.
Jika benar spekulasi ini, adakah rakyat Malaysia sudah bersedia menghadapi kenaikan harga minyak?mampukah kerajaan menangani krisis ini sebaik mungkin? kita juga khuatir jika keadaan ini berterusan, tekanan yang dihadapi oleh rakyat berikutan keadaan kesempitan dari segi kewangan ditambah pula dengan keadaan yang menambahkan lagi beban seluruh rakyat kelas rendah serta pertengahan.
BINCANGKAN….

No comments:

Post a Comment